Automatyczne wiązanie wpłat bankowych
W systemie istnieją mechanizmy, pozwalające na zautomatyzowanie procesu wiązania wpłat bankowych do poszczególnych umów.
AUTOMATYCZNE WIĄZANIE WPŁAT DO UMÓW
System może automatycznie powiązać wpłaty do umów jeśli tylko w treści przelewu znajduje się unikalny numer umowy nadany automatycznie przez system w momencie zmiany statusu umowy na "podpisana".
Przykład 1.
Pani Kowalska uiściła płatność za szkolenie przelewem w wysokości 240zł. W tytule przelewu zamieściła "Kowalska Agnieszka, opłata za kurs, umowa EPS3GS6B/2023, całość". W takim przypadku wystarczy załadować plik z banku a system sam powiąże go do umowy.
Przykład 2.
Pan Nowak opłacił pierwszą ratę kursu przelewem w wysokości 120zł. W tytule przelewu wpisał "Nowak Antoni, I rata, umowa F7SK45A3 2021". W tym przypadku system nie powiąże tego przelewu z daną umową ponieważ znak spacji jest traktowany jako znak równie istotny jak inne w numerze umowy, zatem system nie znajdzie umowy o takim numerze.
Przykład 3.
Pan Wójcik uiściła płatność za kurs przelewem w wysokości 300zł. W tytule przelewu zamieścił "Opłata za Jana Wójcik". W tym przypadku system nie powiąże tego przelewu z daną umową, ponieważ w tytule przelewu w ogóle nie ma wpisanego numeru umowy.
Przykład 4.
Pani Kowalczyk dokonały wpłaty za kursy swoich dzieci przelewem w wysokości 400 zł - odpowiednio 180 zł za kurs Oliwii oraz 220zł za kurs Kacpra. W tytule przelewu zamieściła "TES1HR8C/2023 i zajęcia Kacpra". W tym przypadku system powiąże całość wpłaty do umowy o numerze TES1HR8C/2023.
Przykład 5.
Pan Wiśniewski dokonał wpłaty za kursy swoich dzieci przelewem w wysokości 800 zł - odpowiednio 300 zł za kurs Wiktora, 260 za kurs Anny oraz 240zł za kurs Moniki. W tytule przelewu zamieścił "TES1HR8C/2023 HRT5TU9B/2023 KTR8FJ3D/2023". W tym przypadku system powiąże całość wpłaty do wybranej jednej umowy.
WIĄZANIE WPŁAT DO UMÓW NA PODSTAWIE NUMERU KONTA
Istnieje również mechanizm pozwalający na pewnego rodzaju automatyzm pod pewnymi warunkami, mianowicie można powiązać numer konta bankowego klienta z umową. Tutaj jednak pojawiają się wspomniane poprzednio warunki, a dokładniej można wykonać taki krok jeżeli dla danego klienta istnieje tylko jedna umowa w systemie, zgodnie ze schematem jeden klient - jedna umowa - jedno konto bankowe. W innym przypadku, jeśli jedna wpłata jest sumą zobowiązań wobec usługodawcy wiązanie takiej wpłaty bankowej spowoduje nieprawidłowe przywiązanie wpłaty do tylko jednej umowy. Poniższy przykład wyjaśnia ten mechanizm.
Przykład 6.
Pani Kwiatkowska uiściła kolejną, drugą już opłatę za kurs dwóch córek, Olgi i Anny w wysokości łącznie 280 zł (po 140zł dla każdej umowy). Podczas wiązania tej wpłaty za pierwszym razem przy umowie Olgi numer konta, z którego wykonywany był przelew został przywiązany do umowy Olgi. Kolejny przelew spowodował, że saldo umowy Olgi wynosi +140zł, zaś saldo umowy Anny -140zł.
Wpłata z banku została źle powiązana do umowy. Czy można to wycofać? Open
Błędne powiązanie wpłaty do umowy można wycofać poprzez edycję tej wpłaty. W tym celu należy wybrać Opcje → Podgląd przy danej umowie, a następnie w tabeli Operacje finansowe Opcje → Edytuj przy źle powiązanej wpłacie.
System przedstawi widok tej wpłaty, gdzie znajduje się przycisk Usuń powiązanie do umowy. Po zapisaniu zmian wpłata wróci do wpłat niepowiązanych i zostanie "odwiązana" od tej umowy.